lifeassophie.blogg.se

Värmen och sommaren 2018 - Var det mest synd om arbetarna på byggnadsställningar i Stockholm?

Minns alla hur extremt varmt det var sommaren 2018? Dum fråga förstås, för vem fan minns inte det. Jag är över 40 år, och jag har aldrig känt något liknande i Sverige. Skogarna brann runt om i landet, och människor fick lämna sina hem för att bli uppslukade av lågor. Sommaren 2018 var både fruktansvärd och underbar på samma gång. ”It was the best of times. It was the worst of times” som Dickens skrev.


Jag bodde min sista tid på Södermalm innan jag flyttade mot de norra delarna av stan. Det enda jag kunde tänka på var hur otroligt påfrestande det måste ha varit att arbeta utomhus under de varmaste veckorna. Byggnadsarbetare på byggnadsställningar i Stockholm under juli 2018? Aj aj aj, det kan inte ha varit trevligt! Detsamma gällde förstås för personer som sysslade med vägarbeten och andra fysiskt påfrestande yrken utomhus under den här perioden. För att inte tala om personer i stadens små kiosker! Jag var inne på min närmaste kiosk på Folkungagatan ett antal gånger. Ingen fläkt i världen kunde ta bort den värmen, det lovar jag er.

Jag minns att det stod en byggnadsställning precis utanför min port under några av de varmaste veckorna. De stackarna sysslade med fasadrenovering, och jag erbjöd vatten till dem vid ett antal tillfällen. Vissa gånger kan jag verkligen ångra att jag valde ett stillasittande och datorberoende jobb, men inte just då. Tänk er, att jobba på en skållhet byggnadsställning i Stockholm, gjord av stål, i 32 graders konstant värme. Nej tack! Då sitter jag hellre och drar på mig musarm på ett väl luftkonditionerat kontor i all stillsamhet. Jag kunde till och med avnjuta varmt kaffe under mina arbetsdagar, tack vare vår fenomenala kylanläggning. Jag tror knappast att grabbarna och tjejerna på byggnadsställningen utanför min port drack särskild mycket varmt kaffe under sommaren.

Förhoppningsvis har vi lärt oss ett och annat av den extraordinära sommaren vi fick utstå förra året. Jag hade lyxen att, i godan ro, njuta av värmen. Detta eftersom att jag, varje gång jag behövde vara ute, kunde gå och bada vid Stockholms alla fina badplatser. Vi ska komma ihåg att inte alla har den lyxen. När det finns fasader som vi vill få putsade och vägar som vi vill laga.

Jag antar att jag, med detta inlägg, försöker uppmana människor att vara lite mer tacksamma mot de som stod ut i värmen. Arbetare på byggnadsställningar, personal i kioskerna, arbetare längs vägarna och, inte minst, brandmännen som släckte lågorna så att vi andra kunde bada i lugn och ro!